برون‌سپاری.

برون‌سپاری (اصطلاحات و مفاهیم)

برون‌سپاری (به انگلیسی: Outsourcing) به واگذاری انجام فرایندها یا فعالیت‌های داخلی یک کسب و کار به یک تأمین کننده خارجی تحت قرارداد مشخص اطلاق می‌شود. هنگامی که یک سازمان برخی از فعالیت‌ها یا فرایندهای کسب و کار خود را به عرضه‌کننده‌ای در بیرون از شرکت یا سازمان خود بسپارد این عمل را برون‌سپاری می‌نامند.

برون‌سپاری

تعاریف بسیاری برای برون‌سپاری وجود دارد. اما یکی از اساسی ترین آنها، واگذاری خدمات به شخص ثالث است. با توجه به فناوری اطلاعات، برون سپاری می‌تواند شامل هر چیزی از برون سپاری فناوری اطلاعات گرفته تا برون سپاری خدمات بسیار کوچک و ساده مانند بهبود مقابله با سوانح و یا ذخیره سازی داده‌ها، و همه چیز در این میان را شامل شود.

یکی از بزرگترین تغییرات سال‌های اخیر رشد گروهی از مردم است که از فناوری‌های آنلاین برای استفاده از برون‌سپاری برای ارائه خدمات خود در سطح بین‌المللی استفاده می‌کنند.

دلایل بسیاری برای برون‌سپاری فرایندهای کسب و کار مطرح شده است که از آن جمله عبارتند از:

  • صرفه جویی در هزینه: رایج ترین دلیل برای تصمیم به برون‌سپاری صرفه جویی در هزینه‌ها است. دستیابی به هزینه پایین تر ناشی از صرفه جویی به مقیاس در کسب و کارهای دیگر است. به دلیل آنکه سازمان امکان ایجاد صرفه جویی به مقیاس در همه فرایندهای کسب و کار خود را ندارد اقدام به برون‌سپاری می‌کند تا از مزیت‌های موجود در کسب و کارهای دیگر استفاده کند. به عنوان مثال برون‌سپاری فعالیتهای مالی و حسابداری یک سازمان، میتواند 35 تا 50 درصد صرفه جویی در هزینه های مربوطه به همراه داشته باشد.
  • ساختاربندی مجدد هزینه: برون سپاری قادر به تغییر نسبت‌هایی همچون هزینه ثابت به متغیر است. به این ترتیب امکان تبدیل ساختار هزینه سازمان به یک ساختار با هزینه متغیر فراهم می‌شود و امکان پیش بینی هزینه‌های متغیر هم افزایش می‌یابد.
  • : نیروی کاری مقایسه‌ای است بین هزینه‌های ثابت با هزینه‌های متغیر. برون‌سپاری نیروی کار از هزینه‌های ثابت به هزینه‌های متغیر انتقال می‌دهد و هزینه‌های متغیر را نیز بیشتر قابل پیش بینی می‌کند.
  • آگاهی: دسترسی به مالکیت معنوی و تجربه و دانش وسیع تر.
  • عملیاتی تخصص: دسترسی به بهترین نیروی عملیاتی که انجام آن توسط سازمان بیش از حد دشوار و وقت گیر است.
  • سایر دلایل عبارتند از: بهبود کیفیت، امکان رسیدگی قانونی به ایرادات موجود در خدمت یا محصول خریداری شده، دسترسی به تخصص‌های موجود در خارج از سازمان و بهبود توانایی برای تغییر مقیاس تولید، کوچک کردن حجم شرکتها، داشتن قدرت مانور بیشتر درایجاد تغییرات سریع در موارد بحران.
  • ارزیابی فرایندهای کسب و کار
  • تحلیل نیازها
  • ارزیابی تأمین کنندگان بالقوه
  • مذاکره و مدیریت قرارداد
  • انتقال کار به تأمین کننده
  • مدیریت روابط با تأمین کننده

سامانه های نرم افزاری شرکت شاخص اندیشان غرب همگی از ابتدا دارای این امکان بوده و هستند به راحتی و با تمام امکانات مدیریتی و با هر سطحی این نرم افزار ها می توانند زیر نظر شهرداری ها در اختیار دفاتر دولتی قرار بگیرند و از ظرفیت های آن ها بهره برداری کنند. این امر بار مالی را از روی دوش شهرداری ها و سازمان ها برداشته و در قالب کارمزد همه هزینه های آن پرداخت می شود